the best days are coming up

här sitter jag i min säng, med alldeles för mycket kläder på mig, för värmen i mitt rum just nu är inte o leka med, och inte hjälper fläkten som fläktar mina fötter då och då. men ska kanske ändå njuta lite av att det är varmt när jag ska gå och lägga mig, en skön säng med täckte, tystnad, en fläkt och en tv som sällskap innan läggdags, för det, det blir det inte mycket av de kommande fyra nätterna. nej, för det är dags för årets fem bäst dagar, hands down. dagarna fyllda av lite för lite sömn och lite för mycket alkohol. dagar som fylls av brasse-stols häng och vin ur en rosa plast-mugg, träningsvärk från allt dansande, ont i magen av allt skratt (och dålig mat), bra musik som man aldrig har hört innan, låtar man inte kan texten till men hittar på egna ord till för att hänga med resten av publiken, allmänt häng i det bästa campet, nytt folk man säger hej till men sedan aldrig mer ser, nytt folk man hänger med, med sin rosa mugg och brasse-stol. det är dagar fyllda av lycka, för folk, det är dags för emmaboooooooooooooda-festivalen. förra året, första gången på festivalen, var de bästa dagarna på det året, utan tvekan. det var exakt så jag har skrivit. går inte beskriva riktigt med ord hur taggade vi faktiskt är, jag och ellen. emoijis räcker inte till i sms. och kroppen är inställd på festival, den är inställd på lite sömn, mycket dans, mycket alkohol och lite mat. mycket vatten måste vi nog tillägga, för det är bra att dricka vatten. 
 
   imorgon ungefär 17.30 är det dags att flytta in, jag och ellen, i vårat tremanna-tält som är blått, pumpa upp våra 13 cm tjocka och 74 cm breda luftmadrasser. med resten av tälten som utformar vårat camp. campet som inte har något namn, vad jag vet. men det ändrar vi med våra pennor i färgerna svart, grönt, rött och blått. skriver något roligt på tältet. och efter en rosa mugg med rödvin kanske det skrivs något roligt på kroppen, fast vi är 21. för det är festival. fem dagar då alla förvandlas till öppna människor. och folk som inte bryr sig om sin personliga hygien, inte alls. 40 kr är dyrt för en dusch. häller hellre lite kallt vatten över huvudet, ta på ny deo, och tuggar några tuggumi, och låtsas som att man är en ny människa som tagit ett bubbelbad och skrubbat hela kroppen och smörjt in sig med blom-doftande body lotion. när i själva verket, man nog gör allting värre med ny deo och parfym. men det är så det är på festival, det är dags att bli en grott-människa vad det gäller personlig hygien. det enda vi ska bry oss om nu, är att komma ihåg att inte glömma lägga in brassestolarna i tälten, (vill ändå ha de mer än en dag), ha koll på väskan någorlunda, (så jag kommer hem med lite kläder iår), ha drickan på kylning, ha den rosa muggen påfylld hela tiden med rödvin eller rosé, ha humöret uppe och vilken spelning som låter spännande, och det viktigaste av allt. vi ska ha dansskorna på. för dansa, det ska vi göra. 
   och den här rosa muggen som jag har skrivit om, den är helig för emmaboda-festivalen. det är det ultimata plastglaset. den går att få välkyld (har inte kommit på hur än), den rymmer 0.5liter och har ett inbyggt sugrör som inte kan ramla ur. när jag förra året skulle tränga mig längst fram på maskinens spelning var den med, hårt hållen mot bröstet, inte en jävel fick ta den ifrån mig. och den kom med hem, värre blev det för ellens rosa mugg.. den ska imon ersättas med en ny rosa mugg, en rosa mugg som ska fälja med hem och sparas till nästa år.
 
så mina vänner, imorgon sitter jag och ellen i bilen, alldeles för taggade, påväg till emmaboda, och ska inleda några utav de bästa dagarna som finns på året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0